Po co tworzy się INKLUZYWNE GADŻETY reklamowe? [Gadżetowi Eksperci]
Paweł Frieske
Piotr Kalewski
Transkrypcja
PK: Informują, że dużo bardziej ufają markom, które wychodzą naprzeciw tym potrzebom, żeby w jakiś.
PF: Sposób nie urazić pewnych grup etnicznych czy rasowych, dając lalkę tylko w jednym kolorze, na przykład z karnacją białą. Produkt, jak na przykład szpilki, które bardzo często kojarzą się jednak z modą damską, możesz kupić w całkiem męskim rozmiarze, na przykład 44. Cześć, witamy na kanale Gadżetowi Eksperci, czyli kreatywnie o gadżetach reklamowych.
PK: Z tej strony Piotr Kalewski.
PF: I Paweł Frieske. W dzisiejszym odcinku porozmawiamy na temat modnego słowa inkluzywność, ale w kontekście gadżetów reklamowych także zaczynamy.
PK: Paweł Zacznijmy od tego, czym w ogóle jest inkluzywność. Jak Ty to rozumiesz?
PF: Inkluzywność rozumiem jako przeznaczone dla wszystkich, nie wykluczająca żadnej grupy, żadnych osób, żadnych jednostek ze względu na np. Płeć, rasę, przekonania, religię. Czyli tak niedyskryminujące. Ja tak rozumiem Piotrze inkluzywność, natomiast jak Ty to rozumiesz w kontekście biznesu, firm i gadżetów reklamowych To.
PK: Jest ostatnio bardzo popularna postawa. W ogóle. Diversity and inclusion pochodzi z tego, że bardzo dużo kandydatów na pracowników, ponad 90% studentów informuje, że dla nich ważna jest różnorodność i akceptacja w miejscu pracy. Tak samo jak kandydaci, tak samo klienci informują, że dużo bardziej ufają markom, które wychodzą naprzeciw tym potrzebom i ta różnorodność może przejawiać się w bardzo różnych aspektach. Natomiast inwestowanie opłaca się, ponieważ z jednej strony przyciągamy nowych klientów, dla których jest to ważne, z drugiej strony pokazujemy, że różne grupy społeczne są dla nas ważne i w ten sposób otwieramy się pokazując, że jesteśmy nowoczesną firmą. A trzecia perspektywa, która tu jest zakorzeniona, to jest to, że manifestujemy pewne idee, które są ważne dla nas jako dla firmy, ale także dla świata.
PF: Dobrze o tym wspominasz, ponieważ dzisiaj przygotowałem badanie Firmę Wavemaker, która pokazuje, w co marki inwestują w kontekście inkluzywności. Jak myślisz, co jest na pierwszym miejscu?
PK: Na pierwszym miejscu pewnie będzie cała całe spektrum tęczowego marketingu. No właśnie.
PF: Nie. Właśnie nie. Okazuje się, że marki głównie dbają o prawa dziecka czy osoby starsze, a kwestie związane z LGBT są obecnie mało wspierane.
PK: Dlaczego tak jest?
PF: Dlatego, ponieważ Polska póki co w krajach Unii Europejskiej jest krajem o najniższym współczynniku tolerancji dla osób LGBT.
PK: Ale w jaki sposób przekłada się to na marketing gadżetów, o którym dzisiaj chcielibyśmy porozmawiać?
PF: Firmy decydują się na strategię gadżetów w kontekście inkluzywności, dlatego żeby pokazać nieco inną twarz. Twarz, która pokazuje w świetle jako organizację nowoczesną, przede wszystkim wspierającą na przykład pewne mniejszości, nie tylko te związane ze sferą seksualną, ale właśnie związane z na przykład niepełnosprawnościami. Dzięki temu budują wizerunek firmy, która ma szansę pokazać się jako firma otwarta na trendy, które płyną do nas z Zachodu. Bowiem widać gołym okiem, że firmy z zagranicy ten trend bardzo mocno eksploatują. Dzisiaj pomówimy sobie o takich przykładach znanych z zagranicznych brandów, które już to poczyniły.
PK: Ale zanim przejdziemy do konkretnych przykładów, warto powiedzieć, że podchodząc do takiej strategii trzeba byłoby skupić się na grupie docelowej. No i teraz, jeżeli chciałbyś wprowadzić inkluzywność w swojej organizacji i chciał pójść bardzo szeroko, no to po pierwsze potrzebujesz bardzo duże zasoby finansowe, a także ludzkie, a możesz odbić się od ściany, bo nie odpowiesz na potrzeby te, które są najbliżej Ciebie, ponieważ tak jak powiedziałeś, są to bardzo różne potrzeby, więc warto skupić się na tych, które są najbliżej i zapytać jakie potrzeby są w Twojej organizacji?
PF: Dokładnie tak jak mówisz. To jest podstawa do tego, żeby zacząć inwestować w tego typu rozwiązania.
PK: Gadżety w inkluzywności. Zanim wdrożymy je do naszej strategii, musimy pamiętać o dwóch rzeczach. Po pierwsze o tej ostrożności, żeby nie było czegoś takiego, że wdrażamy idee bez pokrycia. Rozmawialiśmy o tym przy greenwashingu.
PF: W poprzednim odcinku. Zgadza się.
PK: Druga kwestia nawiązanie do akcji CSR owych w kontekście tej idei inkluzywności, którą chcemy wdrażać. Czyli możemy upiec dwie pieczenie na jednym ogniu, wspierając strategiami gadżetowymi nasze koncepcje CSR owe.
PF: To może ja odpowiem na to, jak taki gadżet reklamowy, jakie musi spełniać cechy, żebyśmy nazwali go inkluzywnym? Także na pewno nie może wykluczać jakiejś grupy ze względu na przykład na wiek. Czyli nie może być przeznaczony tylko na przykład dla młodych? Nie powinien ograniczać ze względu również na niepełnosprawność lub niepełnosprawność, czyli np. Względy ruchowe. Nie powinien również uderzać w stereotypy, ponieważ jak myślisz, jaki kolor kojarzy Ci się z mężczyznami, a jak i z kobietami między mężczyznami?
PK: Różowe?
PF: No właśnie odwrotnie. Natomiast prawda jest taka, że różowy się kojarzy bardzo mocno z kobietami.
PK: Szczególnie widać przy dzieciach, kiedy maluje się pokój na różowo, kiedy rodzi się córeczka i na niebiesko, kiedy rodzi się chłopak. Tak, tak, tak.
PF: Dokładnie. Natomiast też również uwzględnia różnorodność ludzi, ponieważ jak wiadomo różnimy się gabarytami I taki gadżet, jeżeli dajemy uniwersalne na przykład odzież w jakimś rozmiarze typu L, no to wiadomo, że dla kogoś to będzie w jakiś sposób za duże, dla kogoś za małe, więc warto o tym pomyśleć o takiej rozmiarówce.
PK: Żeby nie wpaść w body shaming.
PF: Na przykład. Albo również w przypadku bransoletki pomyśleć o różnych wielkościach Bransoletek lub bransoletek, które da się regulować na pasku, a także ostatnią taką rzeczą, która obecnie jest trochę na czasie, ponieważ jest głośna premiera filmu Barbie.
PF: Natomiast możemy to przekłuć na to, kiedy dajemy prezenty w formie gadżetów, na przykład lalek, żeby w jakiś sposób nie urazić pewnych grup etnicznych czy rasowych, dając lalkę tylko w jednym kolorze, na przykład z karnacją białą.
PK: I tutaj mamy przy lalkach super przykład lalek niepełnosprawnych, które są też lalki na wózkach inwalidzkich oraz mamy też przykłady Kena, który się pojawił, żeby nie było, że lalki są tylko kobietami. No i zobacz. I mamy tutaj kolejną warstwę, czyli warstwę edukacyjną inkluzywności. Bo jeżeli takie lalki trafiają do dzieci, no to dzieci od najmłodszych lat uczą się tej różnorodności już na poziomie zabawy, a nie dopiero, kiedy zderzą się w dorosłym biznesowym świecie.
PF: No i to jest ta przewaga tego, że te dzieci się z tym zderzają już od lat młodzieńczych, a dużo firm, które obecnie są zarządzane, są zarządzane przez ludzi, którzy nie żyli w takich czasach.
PK: Czy już mniej więcej wiemy, jakie jest zastosowanie gadżetu, który ma pełnić funkcję inkluzywną? Możemy go oczywiście poznać po tym, jaki będzie miał kolor, jaki będzie miał kształt, jakie będzie mieć zastosowanie. Ale przejdźmy może do mięcha. Podaj nam konkretne przykłady marek. W jaki sposób wykorzystują gadżety czy przedmioty we wdrażaniu strategii inkluzywności?
PF: Pierwszym świetnym przykładem jest marka Rexona, znana z dezodorantów, która przygotowała dla swoich odbiorców niesamowity produkt, który jest pierwszy na świecie dezodorantem przeznaczonym dla osób niepełnosprawnych. The Great Inclusive, który pozwala być zastosowanym przez osoby niepełnosprawne, które mogą też dzięki temu użyć takiego dezodorantu.
PK: Słyszałem o takim projekcie L'Oreal i Hapta, którzy jako pierwsi na świecie stworzyli aplikator do makijażu, czyli szminkę dla osób, które nie posiadają dłoni i ramion. Takie ułatwienie może pomóc wielu milionom milionów osób, które mają problemy z motorycznością do codziennego funkcjonowania.
PF: To prawda. A takim świetnym przykładem, który znamy z polskiego rynku i firmy, która jest jednym z największych brandów na świecie, mianowicie Coca coli, która swoją inkluzywność realizuje poprzez dodanie różnych imion na swoich produktach, dzięki czemu każdy odnajduje tam siebie i nikt się nie czuje pominięty.
PK: Dobrze, że mam krótkie imię, bo nie wiem czy na butelce coca coli byłoby Wierzchosława. Hahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahaha.
PF: Natomiast są jeszcze inne przykłady, bardziej poważne, bowiem niektóre firmy decydują się na pewną edukację w zakresie na przykład autyzmu, wręczając przypinkę, na której widnieje slogan nie bądź zielony w temacie autyzmu.
PK: Poza samym gadżetem elementem inkluzywności może być na przykład opakowanie albo instrukcja obsługi. I tutaj można byłoby wyjść naprzeciw niepełnosprawności dla osób niewidomych i na przykład takie opakowania albo instrukcje zapisać w brajlu. Natomiast poza takim wyzwaniem, jakim są osoby niewidzące, mamy całe spektrum osób niedowidzących. I tutaj można byłoby sięgnąć po wykorzystanie kontrastu samego produktu albo opakowania, żeby ułatwić osobom niedowidzącym korzystanie z naszego gadżetu.
PF: A propos kontrastu, to przychodzi mi do głowy świetny przykład równie znanego brandu, czyli Lego, które wypuściło świetną kolekcję Everybody's, A sam ten zestaw składa się z 11 figurek o różnych kolorach, nie tylko kolorach tęczy, ale również czerni czy brązu, które mają symbolizować kolor skóry, w której żadna z figurek nie ma reprezentować konkretnej płci.
PK: No to w ten sposób możemy płynnie przejść do różnych przykładów działań marek, nie tylko związanych z tematem, który właśnie się skończył, ale także całorocznych, dotyczących tęczowego marketingu. No i tutaj najbardziej flagowy przykład. Ikea Tęczowa torba, która chyba już na stałe wpisała się w krajobraz konsumencki, przynajmniej tego pokolenia.
PF: Zet Mówisz Zet, a ja myślę Zalando. Zalando to kolejny duży brand, który w ciekawej kampanii historie ukryte w ubraniach przekazuje pewien komunikat tego, że również oferuje ubrania integralne, które charakteryzują się tym, że na przykład taki przedmiot czy właściwie taki produkt jak na przykład szpilki, które bardzo często kojarzą się jednak z modą damską, możesz kupić w całkiem męskim rozmiarze, na przykład 44.
PK: Czyli z jednej strony pokazujemy, że możesz zrobić gadżet, który będzie wyglądał w sposób bardzo charakterystyczny dla danej grupy i to mogą być przypinki, magnesy, opaski, gumki, smyczki. Praktycznie wszystko możesz zadrukować kolorami, na przykład tęczowymi. Ale z drugiej strony możesz wykorzystać konkretny produkt po to, żeby otworzyć drzwi dla różnych innych grup społecznych, pokazując, że jesteś otwarty na tą różnorodność.
PF: Dokładnie tak. A co więcej zyskujesz przychylność tych grup, które generalnie zwracają uwagę na to, jak marka jest tolerancyjna.
PK: Natomiast najważniejsze, żeby była w tym autentyczna. Bo na cóż te wszystkie działania, jeżeli okaże się, że w DNA firmy wcale nie ma tych wartości, a wszystkie działania są robione tylko i wyłącznie pod względem marketingowym, Czyli mamy prąd mount, wszystkie firmy zmieniają logotyp na tęczowe, Natomiast.
PF: Właśnie inwestycja w gadżety inkluzywne może pokazywać daną organizację jako organizację wspierającą pro równość i generalnie dążącą do egalitaryzmu i.
PK: Trudnych słów. Użyłaś. Teraz się będzie musiała gwiazdka pojawić. Co to znaczyło?
PF: Natomiast przekładając to na świat gadżetów, marki, które inwestują w gadżety inkluzywne pokazują, że dążą do pewnej Równości, tego, żeby nie wyróżniać ani nie dyskryminować żadnej grupy. Natomiast w obecnych czasach klienci i konsumenci są coraz bardziej świadomi i widzą, kiedy duże koncerny próbują coś tylko opakować w puste idee, nawet.
PK: Kiedy idea jest słuszna. No to często w social mediach widzimy, że jest takie sprawdzam i patrzymy, czy naprawdę miałeś to na myśli, ponieważ na przykład w niektórych działaniach Twoich widzieliśmy całkowicie inną postawę. To jest też dobry ruch pijarowy, jeżeli chcesz oczyścić albo ocieplić swój wizerunek, który na przykład był jakiś czas temu nadszarpnięty, żeby teraz skierować się bliżej, na przykład centrum, aby być bardziej politycznie poprawnym. Natomiast takie działania niosą za sobą konsekwencje. I trzeba być świadomym, że kiedy decydujesz się na inkluzywność, no to albo będziesz w pełni transparentny, albo lepiej w zupełności je sobie odpuścić.
PF: To, co mówisz, łączy mi się bardzo dobrze ze spójnością działań, bowiem występują czasem przypadki, kiedy organizacje komunikują, że dążą do pełnej równości stanowisk kobiet, a na przykład nie zatrudniają żadnej kobiety, albo.
PK: Na przykład, że są otwarte na osoby niepełnosprawne. Natomiast nie ma przy wejściu do biura podjazdów. Czyli jednym słowem, żeby stworzyć gadżet, który ma znamiona inkluzywności, powinniśmy być uważni na potrzeby otaczającego środowiska wewnątrz naszej organizacji otaczających potrzeb, które mają nasi klienci, ale także tych potrzeb, które znajdują się w środowisku naszego działania i w ogóle globalnie, które są teraz na topie. To na.
PF: Pewno i ważna jest ta spójność, o której przed chwilą wspomniałem, która nie może być tylko wyrazem tego, że jednorazowo zrobimy akcję gadżetów inkluzywne, tylko powinniśmy reprezentować tą formułę również w naszej misji, wizji i wartościach i również w komunikacji, na przykład na social media.
PK: Czyli podkreślając, że jeżeli gadżet reklamowy ma nieść komunikację marketingową, to inkluzywność nie powinna znajdować się tylko w samym marketingu, ale powinna zaczynać się tam, gdzie jest HR. Tam, gdzie jest człowiek. Tam, gdzie jest pracownik i tam, gdzie są główne wartości naszej firmy.
PF: Czyli tak jak powiedziałeś w DNA organizacji. A zatem podsumowując dzisiejszy odcinek. Jeżeli interesuje Was inwestowanie w gadżety inkluzywne, to sprawdźcie, czy te, które chcecie nie wykluczają jakiejś grupy odbiorców.
PK: Pokaż, że Twoja organizacja nie jest obojętna na różnice rasowe, płciowe, seksualne, a także wyglądowe Twoich odbiorców.
PF: A także wyrażaj dzięki gadżetom reklamowym Twój stosunek na przykład do LGBT.
PK: Same gadżety na pewno nic nie zmienią, ale będzie to kolejna cegiełka, którą dokładasz do swoich kampanii reklamowych, dzięki którym możesz transparentnie manifestować idee oraz wartości Twojej organizacji.
PF: Jeśli macie ciekawe przykłady gadżetów inkluzywnych, to czekamy na Was w komentarzach, a tymczasem zachęcamy do zasubskrybowania naszego kanału i zachęcamy do obejrzenia kolejnego odcinka. Do zobaczenia! Cześć!
Gadżety świąteczne