Jak gadżety reklamowe budują lojalność i wizerunek marki? Kluczowe wnioski z Raportu OpenGift.pl i BIOSTAT®
Dlaczego niektórych firmach gadżety reklamowe postrzegane jako zbędny koszt, a nie potężne narzędzie marketingowe? Postanowiliśmy przeprowadzić badanie, które sprawdzi, jak naprawdę są postrzegane upominki firmowe przez ich bezpośrednich odbiorców. Okazuje się, że gadżety reklamowe nadal są lubiane, a tylko niewielki odsetek obdarowanych je wyrzuca!
Badanie przeprowadzone przez CENTRUM BIOSTAT® BADAWCZO-ROZWOJOWE we współpracy z OpenGift.pl, metodą CAWI, rzuca nowe światło na realny wpływ gadżetów reklamowych z logo na świadomość marki, lojalność klientów i preferencje odbiorców.
Analiza opinii 1000 pełnoletnich, aktywnych zawodowo respondentów, którzy otrzymali gadżet reklamowy, udowadnia, że ten rodzaj promocji generuje pozytywne emocje i zapewnia marce długotrwałą obecność w życiu konsumenta. Zapraszamy Cię do lektury kluczowych wniosków, które pomogą Ci zoptymalizować Twoją strategię promocyjną.
Czy odbiorcy są pozytywnie nastawieni do gadżetów reklamowych?
Polacy nadal lubią otrzymywać gadżety reklamowe i te liczby nie kłamią, bo aż 86% ankietowanych zgadza się z tym stwierdzeniem (w tym 32,0% zdecydowanie tak). Co ważne, upominki te nie są jednorazowym przedmiotem. Prawie trzy na cztery osoby, bo aż 74,8%, deklaruje, że używa otrzymanych gadżetów. Jedynie marginalne 0,8% badanych je wyrzuca, a 14,4% przekazuje innym (np. dzieciom lub znajomym).
Czy gadżety reklamowe mogą wywoływać emocje?
Otrzymanie gadżetu reklamowego wywołuje w odbiorcach pozytywne emocje:
-
Ciekawość: 68,5%
-
Radość: 61,7%
-
Wdzięczność: 47,5%
-
Poczucie docenienia: 44,4%
To dowodzi, że gadżety budują emocjonalną więź z marką i wzmacniają jej pozytywne postrzeganie, a co za tym idzie mogą być naturalnym pretekstem do budowania relacji biznesowej.
Jak gadżety reklamowe wpływają na wizerunek marki i skuteczność reklamy?
Badani zdecydowanie deklarowali pozytywny wpływ gadżetów reklamowych na postrzeganie marki (30,2% zdecydowanie pozytywnie, 54,2% raczej pozytywnie). Co więcej, w ciągu ostatnich 5 lat nastawienie wobec gadżetów uległo pozytywnej zmianie u niemal 70% respondentów.
W porównaniu do innych form reklamy, gadżety reklamowe są postrzegane jako skuteczne narzędzie:
-
Skuteczne: 51,9%
-
Bardzo skuteczne: 16,4%
Klucz do lojalności? Praktyczność, jakość i wielofunkcyjność
Raport jasno wskazuje, że niekoniecznie cena, lecz użyteczność i jakość decydują o sukcesie gadżetu reklamowego z logo.
Cechy gadżetów cenione przez Polaków
Respondenci najwyżej cenią sobie wśród gadżetów reklamowych te atrybuty:
-
Praktyczność: 86,6%
-
Trwałość i jakość wykonania: 64,2%
-
Wielofunkcyjność: 40,4%
-
Ułatwiające życie: 59,0%
Wnioski są jednoznaczne: firmy powinny inwestować w wartościowe produkty, które będą używane na co dzień, zamiast w najtańsze rozwiązania, które niekoniecznie będą użyteczne.
Długowieczność gadżetu
W badaniu postanowiliśmy sprawdzić, jak długo gadżety reklamowe towarzyszą konsumentom. Zadaliśmy pytanie o czas, w jakiej perspektywie używają upominków, jak odpowiedzieli respondenci?
-
Używam długo: 54,8%
-
Używam ich średnio długo: 42,2%
Częstotliwość użytkowania jest wysoka: 28,3% używa gadżetów kilka razy w tygodniu lub częściej, a 29,0% 1-2 razy w tygodniu.
Główne miejsca, gdzie są wykorzystywane gadżety reklamowe, to m.in. w domu (52,6%) oraz w pracy (24,4%).
Jakich gadżetów reklamowych chcą naprawdę odbiorcy?
Najbardziej pożądane kategorie
Z jakich kategorii respondenci najchętniej chcieliby otrzymać gadżet?
-
Elektronika (np. powerbanki, głośniki): 38,7%
-
Artykuły Biurowe (np. notesy, teczki): 18,6%
-
Kosmetyki i uroda: 11,0%
-
Do jedzenia (np. słodycze, kawa/herbata): 10,0%
Segmentacja płci: warto zwrócić uwagę, że te różnice są istotne:
-
Mężczyźni chętniej wybierają Elektronikę (49,5%) i Sport i rekreację (10,2%).
-
Kobiety chętniej sięgają po Kosmetyki i urodę (14,2%) oraz gadżety Do jedzenia (11,1%).
Nadruk i kreatywność gadżetów reklamowych
Jeśli chodzi o logo i znakowanie, większość (55,7%) preferuje gadżety tylko z drobnym nadrukiem.
Jednak kreatywność w projektowaniu jest kluczowa: aż 80% badanych (24,2% zdecydowanie tak i 54,8% tak) zwraca uwagę na kreatywność gadżetu i/lub nadruku. Produkty z humorem, estetyczne i wyróżniające się funkcjonalnością mają większą szansę zostać zauważone i zapamiętane przez obdarowanych.
Gadżety reklamowe w employer brandingu i kwestie ekologiczne
Paczki powitalne dla pracowników
Wręczanie paczki powitalnej z gadżetami w pierwszym dniu pracy to „strzał w dziesiątkę”. Tę opinię popiera aż 85% badanych (45,3% zdecydowanie tak i 39,7% tak). Pozytywne nastawienie jest szczególnie widoczne wśród osób młodszych (28-39 lat).
Jak pokazują wyniki, pracodawcy najczęściej wręczają gadżety z okazji:
-
Jubileuszu firmy: 47,8%
-
Świąt: 46,3%
Ekologiczność zdecydowanie zyskuje na znaczeniu
Choć ekologiczność nie jest najważniejszą cechą gadżetów, to dla ponad 60% badanych jest ona ważna lub bardzo ważna (16,4% bardzo ważna i 47,3% ważna).
Najbardziej pożądane ekologiczne materiały to:
-
Materiały biodegradowalne: 64,2%
-
Papier z recyklingu: 64,1%
-
Bambus: 49,3%
-
Bawełna organiczna: 40,3%
W dłuższej perspektywie ekologiczne gadżety staną się standardem i silnym wyróżnikiem wizerunkowym marki.
Podsumowanie
Raport BIOSTAT® i OpenGift.pl potwierdza, że gadżety reklamowe są wysoce skutecznym narzędziem, które generuje pozytywne emocje, wzmacnia lojalność i zapewnia marce długotrwałą, naturalną obecność w życiu konsumenta. Kluczem do sukcesu jest: inwestycja w jakość, funkcjonalność i kreatywność.
Jeśli chcesz, aby Twoja marka towarzyszyła klientom na co dzień i budowała z nimi trwałą więź, postaw na spersonalizowane, użyteczne upominki.
Pobierz pełny raport i skonsultuj swoją strategię gadżetową z ekspertami OpenGift.pl, aby wybrać produkty idealnie dopasowane do profilu Twoich odbiorców!
Marketing & PR Project Manager w OpenGift.pl. Człowiek od komunikacji marketingowej i projektów z 10-letnim stażem. Uważa, że skuteczny gadżet nie sprowadza się wyłącznie do umieszczenia logo na produkcie, lecz może stanowić narzędzie do budowania emocji i długotrwałych relacji z odbiorcami. Prywatnie pasjonuje się trendami i podróżami. Zawsze i wszędzie szuka inspiracji, bo wierzy, że najlepsze pomysły rodzą się na styku doświadczeń, emocji i otwartości na nowe.
Gadżety świąteczne